احکام عباداتبرداشت نادرست از احکام

ایام محسنیه و تبریک ماه ربیع الاول

آیا تبریک اول ماه ربیع کار درستیه یا به خاطر ایام محسنیه باید فعلا عزادار بمونیم؟

1️⃣ در کتب تاریخی زمان دقیق آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و حادثه در و دیوار و سقط شدن حضرت محسن، مشخص نیست .

2️⃣ بعضی از مورخین معتقدند که این حوادث در اوایل ربیع الاول رخ داده است. اما بعضی دیگر زمان آن را حدود ۵۰ روز بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) می دانند که این نظر با وقایع تاریخی سازگارتر به نظر می رسد.

3️⃣ در تاریخ عزاداری شیعه، چه در دوره حضور اهلبیت علیهم السلام و چه قرون بعد از آن، دهه‌ی محسنیه سابقه ای نداشته و هیچ نقلی درباره عزاداری اهلبیت علیهم السلم و ارادتمندان آنان برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) و فرزندشان در ایام ابتدایی ربیع الاول یافت نمی شود.

4️⃣ بعضی از فقهاء -همچون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی معتقدند این مراسمات باعث کمرنگ شدن مراسمات اصلی می‌شود و ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را، زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزاداری اهل‌بیت می‌دانند.

6️⃣ مجالس توسل و عرض ارادت به ساحت بزرگان دين و بیان معارف اهلبیت (ع) در تمام 365 روز سال، مطلوب و ارزشمند است. و تنها اختلاف نظر در این مساله قرار دادن دهه یا ایام خاص برای عزاداری است.

7️⃣ درباره زمان شهادت برخی معصومین و بزرگان دیگر دین هم نظرات مختلفی در تاریخ‌های مختلف نقل شده که برخی از شیعیان در تمام این تاریخهای احتمالی -حتی با احتمال کم- مجلس عزا برپا می‌کنند که این کار هیچ اشکالی ندارد و کسی هم مخالفتی نکرده است.

🔺سایت ویکی شیعه و بیانات مراجع عظام تقلید

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا